شماره هفتم مجله «گاه نقد» به سراغ ادبیات داستانی رفت
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۰۵۱۲
هفتمین شمارۀ مجلۀ «گاهِ نقد»، مجلۀ تخصصی بررسی و نقد کتاب، اینبار با موضوع «ادبیات داستانی» و با عنوان «پروندهای برای رمان دینی» منتشر شد.
به گزارش ایمنا، شماره هفتم مجلۀ گاهِ نقد، نخستین جلد این مجله با موضوع ادبیات داستانی است. این شماره به «پروندهای برای رمان دینی» اختصاص دارد و تلاش میکند تا نگاهی دقیق به مفهوم رمان دینی و ویژگیهای آن بیندازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«گفتار»، «جستار»، «نوشتار»، «هشدار»، «دیدار»، «نقدوار» و «پیوست» بخشهای گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویهای متفاوت به رمان دینی و ویژگیهای آن و نمونههای مختلف در آینۀ کتابها نگریستهاند.
در گفتار، سردبیر مجموعۀ ادبیات داستانی گاهِ نقد، دکتر حسین زحمتکش زنجانی، نگاهی به تاریخچۀ داستاننویسی در جهان و ایران و فرازوفرودها و نقاط عطف آن میاندازد و «داستانِ داستاننویسی ایران» در دوران پیشامدرن تا پسامدرن را بررسی میکند. همچنین تفاوت چیستی داستان و رمان را روشن میسازد و در نهایت، با ورود به مرز داستان و رمان دینی، بهمرور ویژگیهای آنها میپردازد.
در بخش جستار، اعضای هیئت تحریریه، به موضوع هنجار در ادبیات داستانی و رمان دینی توجه میکنند و امکان وجود رمان دینی را مثبت میدانند و سرشاخههای رمان دینی و ارزشی را میکاوند.
در نوشتار، هفت یادداشت از هفت کارشناس این عرصه جای گرفته است که هرکدام گوشهای از موضوع ادبیات و رمان دینی را بررسی میکنند. در یادداشتهای این بخش، مهدی کفاش دربارۀ «ادبیات دینی و هزار اما و اگر و شاید» سخن میگوید، میرشمسالدین فلاح هاشمی ارتباط میان «خداوند، دین و داستان» را روشن میکند، محمدقائم خانی به بررسی رابطۀ «ادبیات و زبان دین» میپردازد، سیدمحمدحسین فیروزآبادی «روایت داستانی در قرآن در مقایسه با شاخصههای رماننویسی مدرن» را مرور میکند، وحید زندکریمخانی جستوجوی «رئالیسم جادویی و رئالیسم عرفانی» را در دنیای مولوی پی میگیرد، مجتبی رنجبر یخفروزانی به سراغ تولستوی میرود و «تغییر رویکرد لئو تولستوی به رسالت هنر و خلق آثار داستانیِ دینی و اخلاقی» را بازخوانی میکند و در نهایت، علی شِشتمدی «آسیبشناسی ادبیات داستانی دینی» را انجام میدهد.
در بخش هشدار، حسین زحمتکش زنجانی «هیاهوی رسانهای ملت عشق» را ردیابی میکند و دربارۀ کتاب ملت عشق، تبلیغات و حمایتهای آن، ترجمههای گوناگون و دلایل پرفروش شدنش سخن میگوید و این نکته را بررسی میکند که کتابی به نام ملت عشق هرگز نوشته نشده و آنچه در بازار ایران به فروش میرسد، دقیقاً چیست و چگونه به این جایگاه رسیده است.
در دیدار، با سه تن از اندیشمندان و صاحبنظران عرصۀ ادبیات دینی دیدار شده و گفتوگوهایی روشنگر با آنها صورت گرفته است. احمد شاکری در مصاحبهای با عنوان «رمان بومی چارهای جز دینیبودن ندارد»، دیدگاههای خود را در این زمینه بیان و این موضوع مهم را مطرح میکند که آیا رمان دینی اساساً امکان تحقق دارد، یا رمان و دین اصلاً با یکدیگر جمعپذیر نیستند. در دومین مصاحبه، علیاصغر عزتیپاک «رماننویسی بر بستری از باورهای الهی» را تحلیل میکند و مرز رمان دینی و رمان فقهی را مشخص میکند و به واکاوی ویژگیهای دینی بودن رمان میپردازد. کامران پارسینژاد نیز در سومین مصاحبه، دربارۀ «ژانری به نام ادبیات داستانی دینی» میگوید و جای خالی نویسنده و باورهایش در رمان دینی را مطرح میکند.
بخش نقدوار به مرور رمانهای نویسندگان ایرانی که در دو سال گذشته چاپ شده است، میپردازد و این رمانها را در دو گروه هنجارین و هنجارستیز دستهبندی میکند و نقد و بررسی آنها را به قلم کارشناسان مختلف در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
در پیوست، آخرین بخش هفتمین شماره از گاهِ نقد، دو بستۀ پیشنهادی برای خوانندگان محترم و علاقهمندان به این حوزه آماده شده است. نخستین بسته کتابهایی با موضوع «پژوهش و نقد ادبی» را معرفی میکند و در دومین بستۀ پیشنهادی کتابهایی در زمینۀ «مستندنگاری پایداری» گردآوری شده است.
هفتمین شمارۀ مجلۀ گاهِ نقد به سردبیری دکتر حسین زحمتکش زنجانی، در ۲۸۸ صفحه در مراکز پخش و روزنامهفروشیها و فروشگاههای اینترنتی عرضه شده است.
مجلۀ گاهِ نقد به همت سامانۀ کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلأ موجود در نقد تخصصی حوزههای مختلف کتاب تدوین و در حوزههای گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درستنویسی، روانشناسی و دین عرضه خواهد شد.
منبع: ایرنا
کد خبر 519996منبع: ایمنا
کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجله گاه نقد ادبیات داستانی شعر و ادبیات ادبیات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ادبیات داستانی رمان دینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۰۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسم فلیک را نیاورید، برای بایرن بزرگ افت دارد!
به گزارش "ورزش سه"، از زمانی که اعلام شد بایرن مونیخ و توماس توخل در پایان فصل جاری به همکاریشان پایان خواهند داد حدود دو ماه و نیم میگذرد ولی باواریاییها تا این لحظه در پیدا کردن جانشین توخل ناکام بودهاند.
هولگر بادشتوبر، ستاره سابق بایرن، از شرایط فعلی و اینکه بایرن روی هر مربیای دست میگذارد پاسخ منفی میشنود عصبانی است. او بهخصوص روی مطرح شدن دوباره نام هانسی فلیک تاکید کرده و میگوید وقتی بایرن مربیای را اخراج کرده نباید دوباره به سراغ او برود چرا که این تنها باعث کوچک شدن اسم باشگاه در نظر دیگران خواهد شد.
این ستاره سابق بایرن مونیخ به اسپورت1 گفت: "بایرن موفق شده تصویری به دنیا مخابره کند که ما باشگاهی هستیم که مربیها سر نخواستنش دعوا دارند. واقعا باعث تاسف است. ظاهرا عوامل مختلفی وجود دارد که مربیان احتمالی را از بایرن میترساند. یکی از مهمترین این عوامل این است که مربیها میگویند بایرن دیگر اهل صبر کردن نیست و شما را سریع اخراج میکند".
هولگر بادشتوبر در ادامه گفت: "وقتی بایرن سراغ ناگلزمان رفت که چند ماه قبل اخراجش کرده بود این کار خیلی نادرست بود. شما چه تصویری به دنیا ارائه میدهید؟ در واقع میگویید ما هیچ مدیریت درست و حسابی نداریم و ناگهان یک مربی را اخراج کرده و چند ماه بعد به سراغش میرویم. ماجرای هانسی فلیک هم همین است. نکنید دوستان، این تصویری که از بایرن ارائه میدهید به نفع باشگاه نیست".